Moa-prao-Tullinge blommor-

Beskrivning av min arbetsplats

Jag har praoat i en blomsterbutik i Tullinge centrum, där arbetar det tre personer just nu men det brukar arbeta fler under högsäsonger, tex under sommaren arbetar det 4-5 personer. Det är mer saker som behöver göras under högsäsonger så då behövs det mer folk, för att det är mer kunder att ta hand om och mer saker att göra.

Butiken består av två olika rum, ett rum är där kunderna får vistas och kolla runt på saker dom vill köpa. I andra rummet är det som ett lager där det finns bland annat krukor och blommor som inte säljs eller inte är säljbara. I lagret så finns det även ett flertal olika bänkar och diskhoar där man diskar så att alla verktyg alltid är rena.

I en blomsterbutik så är det mycket mer än att bara göra fina buketter och fronta fint i butiken, du måste också diska krukor och städa och fronta produkterna så att folk blir mer lockade att gå in och kolla på sakerna som säljs. Du måste även prata med kunder och kunna skriva ner bud så att man vet vart, till vem och hur buketten ska se ut. Om kunden inte vet vad den vill ha så finns det bilder för inspiration att titta på.

Jag har fått göra mycket olika uppgifter. Några uppgifter som jag har gjort är bland annat diska och dammsuga så att det ser fint ut i butik, men jag har även fått plantera till olika påsk planteringar och fått sätta fjädrar på björk ris. Jag fick även prismarkera olika varor som kom in, som sedan skulle ut i butiken och säljas. Jag har även fått följa med en som arbetar i butiken ut för att leverera blomsterbud. Det kan vara att folk beställt ett blomsterbud tex för en födelsedag eller en begravning.

Arbetsmiljö

På blomsterbutiken så finns det ett antal olika sorters risker, ex så kan man skära sig på knivar om man snittar blommor, därför måste man se till att man vet hur man ska göra innan man snittar blommor. Men det kan även finnas anledningar till stress eftersom att man kan komma att göra många olika saker samtidigt och det kan komma mycket kunder på kort tid och det kan leda till stress. Det är inte alltid stressigt utan det är mest stressigt när det är mycket kunder och det är det inte hela tiden. Men när man arbetar i en blomsterbutik så måste man vara medveten om att det kommer förekomma stressiga situationer och vassa redskap som man kommer behöva handskas med.

Förmågor

För att arbeta i en blomsterbutik så måste du vara utbildad till florist och det är en fördel om du är social och kan prata med kunderna som kommer in i butiken, så att kunderna känner sig välkomna och fria att titta runt och fråga om hjälp. Det viktigt att man står vid disken och finnas tillgänglig, om kunden behöver hjälp. Men du behöver också vara kreativ inom florist yrket, du måste kunna skapa en bukett som går fint med en vas eller en kruka eller om en kund har valt ut ett antal med blommor som ska sättas ihop. Du måste också kunna fronta fint i butiken, se vart saker står bäst placerade när det kommer nya varor som ska ut i butiken.

Utbildningar

För att arbeta på en blomster butik så ska du på något sätt ha gått en florist utbildning. Det kan vara om man har gått tre år i gymnasiet eller om du har gått ett års utbildning i vuxen ålder. Under utbildningen så måste man praktisera på något ställe som handlar om blommor

Mina tankar

Jag tycker att min prao har gått bra och det har varit väldigt roligt att få testa på ett yrke som är väldigt kreativt. Det har även varit enkelt och smidigt att ta sig till och från arbetsplatsen. Dock så är det inget yrke som jag har tänkt att arbeta med i framtiden för att det är lite för mycket städning och inte riktigt ett arbete som jag har tänkt att arbeta med. Men det fanns många roliga saker som jag gärna skulle vilja göra igen och det var att prismärka varor som kom in för det var väldigt roligt. Men det var även roligt att vara kreativ på ett sätt om jag inte har varit innan och det var kul.

Fältstudie på min praoplats

I blomsterbutiken som jag praoade på arbetade det bara kvinnor i åldersgrupp 22-60, dom anställda på arbetet åker antingen bil eller buss/tåg för att alla bor en bit ifrån arbetsplatsen.

En reaktion på ”Moa-prao-Tullinge blommor-

  1. 2 / 2

    Två bra saker om texten är:

    Den ger en detaljerad beskrivning av hur det är att arbeta i en blomsterbutik och vilka olika uppgifter man kan få göra.

    Den förklarar varför det är viktigt att ha fler anställda under högsäsonger i butiken och ger en förståelse för hur arbetsbördan ökar vid dessa tillfällen.

    En sak som skulle kunna förbättras är att inkludera mer information om hur det är att interagera med kunder i en blomsterbutik och hur man bemöter olika typer av kunder. Detta skulle ge en mer komplett bild av arbetsmiljön och vad som krävs för att vara framgångsrik i detta arbete.

Kommentarer är stängda.